Om oss

Selléns Hundskola är ett litet företag som existerar på grund av kärleken till hundar och att få vara med och se hundförare som utvecklas tillsammans med sin hund.

Utvecklingen hos hundföraren och hunden är vår drivkraft framåt.

Vi har flera idéer och framtida projekt som vi hoppas på att du vill vara en del av.

Selléns Hundskola är platsen för dig och din hund.

Har du några idéer, feedback kring kurser, hemsidan eller andra tankar som rör oss är du varmt välkommen att ta kontakt via mejl eller telefon.

Filip Sellén

Har under hela uppväxten varit omgiven av hundar, duktiga hundförare och instruktörer. I det egna hemmet har vi haft labrador, golden, spaniel, tollare, pointer, schäfer, vorsthe och på senare år, en chinese crested dog.

Idag har jag fem hundar med min sambo, en golden retriever, tre labradorer retriever samt en östsibirisk lajka.

Jag har under åren haft turen att få grundutbilda blivande tjänstehundar inom sök, startat på flertal prov inom retrievervärlden samt bistå privatpersoner, kennlar, naturbruksgymnasium och studieförbund med mina tankar kring hund -och hundägarskap.

Som hundförare anser jag att en viktig grundpelare är att ha en god relation till sin hund och vägleda den in i önskvärt beteende. En väg för att nå fram dit är genom positiv förstärkning. Genom positiv förstärkning ökar möjligheten, enligt mig, till att hunden och föraren blir ett.

Det finns ett hav av olika teorier, läror och lösningar på olika utmaningar. Jag förespråkar att man samlar information från flera håll och till slut bildar sig sin egna uppfattning om vilka verktyg som känns rätt att använda. I slutändan är det hunden och hundföraren som själva avgör vad som passar just dem.

Karina Lorenz

Är uppvuxen i en jägarfamilj som hade drivande hundar. När åldern var inne fick jag min första hund, en pudel. Efter ett par år följde jag familjens fotspår och skaffade mig en strävhårig tax.

1988 skaffade jag min första retriever, en golden retriever. Idag har jag tre labrador retriever och en chinese crested dog.

Har stort intresse av att träna, jaga och starta på prov med mina hundar.
Genom åren har jag fått fram ett antal jaktchampions, svenska som nordiska. Vunnit A-prov och blev retrievermästare -93.

Jag tycker det är viktigt att utgå från hundens mentala status och att man som hundförare förstår sin hund. Alla hundar är olika, precis som oss människor.

Jag har en liten kennel som går under namnet Huntrets och som samarbetar med Selléns Hundskola.

Arbetet jag utför i Selléns hundskola sker helt ideellt.